Skandinaviė en de Baltische Staten 2019

9 augustus 2019 - Gensingen, Duitsland

Sinds een paar dagen in Duitsland.

Aanvankelijk wilde ik via Berlijn naar Nederland maar Aad wil liever een keer de stad bezoeken buiten de vakantie om.

Beetje water bij de wijn en zo zijn we uitgekomen in Mūnster Sarmsheim een dorp nabij Mainz.

We bezoeken hier mijn jongste zuster.

De omgeving evenals de rit hier naartoe is mooi.

Polen was steeds van het zelfde hier is er meer afwisseling.

Dit is voorlopig mijn laatste verslag.

In oktober gaan we vertrekken naar het zuiden.

Een terugblik op onze reis van meer dan 10.000 km.

Zweden als vanouds prachtig,hebben genoten van onze jongste zoon en een prachtige rit gemaakt nl. De wildenisroute. Geen wilde dieren gezien maar wel mooie soms adembenemende natuur. Lapland zowel in Zweden, Noorwegen als Finland heel apart en veel van geleerd.Rendieren die zo voor je camper uitstappen, schitterend

Denemarken beetje doorrijland denk wel dat wij dat land eens een kans moeten geven.

Noorwegen in een woord schitterend.

De Kaap ach wat moet ik daar van zeggen. Koud, mistig en toch ook wel apart leuk het meegemaakt te hebben.

Finland, Noorden somber, koud, veel muggen, enkel smalle wegen en bomen en nog eens bomen. Naar Helsinki toe een stuk vriendelijker, mooie wilde bloemen, meer open velden veelal graanvelden.

Helsinki heerlijke stad.

Estland, prachtige stad Tallinn wel teveel toeristen met de daaraan aangepaste prijzen.

Veel bomen, 2baans wegen leuke steden en vooral schoon.

Letland beetje van het zelfde, bomen, leuke steden, schoon veel bomen.

Litouwen idem.

Polen naar ons inziens hebben de boeren vooral de kleinere het niet breed.

Meer naar Duitsland toe doet alles rijker aan. Grote huizen, dure auto's.

Campings brandschoon.

Indrukwekkend het oorlogsverleden.

Oost Duitsland, nog veel Oost Duitse sovjethuizen, soort kazerne's.

West Duitsland, gemoedelijk, lekker eten, leuke terrassen.

Leuke ervaring, veel geleerd, veel gezien.

1. Femke Zuijdwijk:
    10 augustus 2019
    En toen waren ze opeens op weg naar "huis". Veilige later kilometers gewenst en tot snel!
  2. Marlies Broeders:
    11 augustus 2019
    Echt een prachtige reis Connie & Aad, veel km’s gereden maar ook héél veel gezien!
    Die kunnen ze jullie niet meer afnemen!
    Wie weet komen we elkaar nog eens tegen deze winter, zou leuk zijn!