Skandinavië en de Baltische Staten 2019

1 augustus 2019 - sokólski, Polen

Gisteren aangekomen in Polen, het landschap veranderde direct, de akkers zijn glooiend wat het landschap  aantrekkelijker maakt.

Vannacht gestaan op een camping een uurtje rijden van de grens met Litouwen.Nog nooit zo'n verzorgde campingplaats gezien. Sanitair glom je tegemoet.

Wat later in de middag naar de stad gelopen de hond heeft teckelpootjes gekregen en ik spierpijn en zere voeten.

Vlakbij aan het water was een park, een gedeelte was afgesloten met hekken, om de jeugd veilig in het water te kunnen laten spelen. Van alles was er voorhande voor de kids. Leek wel kermis.

In het restaurant met terras een wijntje besteld,mis evenwel,een half liter bier kon ik kopen of een lekker ijsje dat laatste heb ik maar gedaan. 2 grote schepijs voor 2 euro, koopje toch.

Na het ijsje gegeten te hebben op zoek gegaan naar een terras met wijn.

Overal noppes nergens wijn ja bij een moest ik gelijk een hele fles kopen dat werd mij ietsje teveel om in mijn uppie te nuttigen.

Ondertussen ben ik erachter dat dit een ijs en bierland is, al spugen ze ook niet in een glas wodka.

In de supermarkt vind je meters sterke drank en vrachten met blikken bier.

Bij een benzinepomp idem dito.

's Avonds maar een glas wijn genomen in de camper van eigen tap.

We staan nu in Sokólski vlakbij de Russische grens.

We staan op de parking van een leerbos.

Erg leuk er is van alles te leren over wat er in een bos leeft en woont.

Sillie bleef snuffelen omdat het echt naar dieren ruikt.

Een vogel, eekhoorntje, haas of konijn kan ik hebben de rest hoop ik niet tegen te komen.

Onderweg hiereen kwam je om de zoveel meter een kruis tegen versierd met linten en kunstbloemen. In de tuinen veel mariabeelden.

Aanvankelijk dachten wij dat het gedenkkruizen waren van verongelukte mensen maar, dat hoop ik niet, dan waren het er wel zeer veel.

De laatste 57 km gereden over zeer slechte wegen vol gaten.

Al hobbelend zijn we hierheen gereden.

Alleen de doorgaande hoofdwegen zijn goed maar haast altijd 2 baans.

De huizen veelal boerderijen zijn verveloos en dikwijls ook in zeer slechte staat maar ook prachtige grote statige huizen kom je tegen. De wegen zijn schoon nergens kon je vuil tegen en dat is maar goed ook want daar ben ik allergisch voor.