Skandinavië en de Baltische Staten 2019

3 augustus 2019 - Poręba, Polen

Morgen Warschau vandaag Treblinka.

Natuurlijk is dit geen gezellig uitje maar als je er  zo dicht erbij bent ga dan ook even kijken.

Allereerst zijn we naar het museum geweest waar een zeer indrukwekkende film werd vertoond, daarna naar het monument van Treblinka 1 en Treblinka 2. Langs een kilometers wit lint met de namen van de overledende werd je naar de plaats geleid.

900.000 mensen zijn daar overleden. De meesten zijn vergast in Treblinka 2 wat speciaal voor dat doel daar is gebouwd met onvrijwillige bijdrage van de gevangenen van Treblinka 1.

De Nazi's hebben in '43 alles platgegooid en er een boerderij op geplaatst zodat de mensheid niet te weten kwam wat voor verschrikkingen daar hebben plaatsgevonden.

Voor verder commentaar zie foto's.

Zonet kwam er een mevrouw bij onze camper die 20 jaar in Rijswijk had gewoond. Haar dochter is daar getrouwd en werkt in Delft op  TNO.

Ze woont nu weer in Polen maar heeft warme herinneringen aan Nederland en komt er nog geregeld.

Overal zie je donderbruine huizen opduiken gemaakt van hout. De boerderijen die we in het eerste stuk tegen kwamen waren ook bruin en veelal in slechte staat, hier zie je ze ook geheel opgeknapt. Volgens de Poolse mevrouw stammen de huizen uit de jaren 20 maar ze ziet ze steeds meer verdwijnen en plaats maken voor dure stenen huizen.  Ook op weg naar Treblinka zie je de mooiste huizen afgewisseld met de oude bruine huizen.

Door de Poolse dame hadden we gelukkig nog een prettig einde van deze dag.

1. Marlies Broeders:
    3 augustus 2019
    Echt wel indrukwekkend waar jullie nu zijn. Wat is daar een hoop gebeurd zeg!
    Maar wel een hele andere sfeer als in Scandinavië lijkt me.
    Veel succes nog met jullie reis en de groetjes van ons !