Skandinavië 2019

8 juli 2019 - Storforsen, Zweden

Vandaag weer een stuk noordelijker gereden. Het weer is een stuk opgeknapt. Vannacht nog veel regen gehad en de dag begon troosteloos maar nu is het lekker weer de zon schijnt en de temperatuur is opgelopen tot 17 á 18 graden.

We staan op een prachtige plek aan de rivier maar naar buiten lopen is geen optie een zwerm wespen en muggen laten je  niet ongehinderd naar buiten gaan. Hier zijn in ieder geval geen eikenprocessierupsen.

De rit was als vanouds weer mooi

Op een gegeven moment zagen we een rendier snel pakte ik mijn telefoon maar voordat ik kon afschieten was hij weg.

Ik had er best wel de pest in maar, een 10 min. later zagen we er 2 lopen weer geprobeerd rijdend een foto te maken maar dat mislukte eveneens. Op foto 1 had ik Aad op de kiek inplaatst van het rendier (hij lijkt er eigenlijk wel een beetje op) op  foto 2 had ik alleen de kont van het dier.

Gelukkig kreeg ik nog een kans 3 stuks lagen te zonnen. De afstand was flink maar gelukt is hij wel.

Ik kreeg een beetje het bananenboom effect.Zal het even uitleggen.

Jaren geleden zagen wij voor het eerst een bananenboom, verrukt waren wij, even later 2 stuks daarna niet anders dan bananenbomen kilometers lang.

En jahoor daar kwamen wij een hele kudde tegen die echt niet voor ons opzij ging.

In de plaats Arvidsjaur zijn wij gestopt om een bezoek  te brengen aan een Samishdorp. De eigenlijke bewoners van Lapland.

Dit dorp wordt nog steeds gebruikt voor kerkfeesten en de jaarlijkse rendierenmarkten in augustus en september.

Tijdens de rendierenmarkt worden de oude geslacht en de nw gebrandmerkt en voorzien van een "eigenaar".

Er wordt dan echt in het dorp gefeest en geslapen

Het doet mij een beetje denken aan de indianen in Amerika hun plaatst werd ook steeds kleiner. In het Amishdorp ben j e omgeven door flats en derg. Een omringt gebiedje is het en meer ook niet.

Vele Amishes zijn gesetteld en zijn geen Nomaden meer.

Morgen hopen wij de poolcirkel te bereiken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade