Marokko 2018 Essasoura

29 januari 2018 - Essaouira, Marokko

Vandaag de stad bekeken.3 km heen en uren daar rondgelopen en weer 3 km terug.
Sillie krijgt er korte pootjes van.
Eigenlijk ben ik geen liefhebster van lopen ik pak liever de fiets.
Hier ga ik toch liever met de benenwagen om de eenvoudige reden dat we veilig thuis willen komen
Weer was deze stad in handen geweest van de Portugesen weer een vestingmuur rondom het oude gedeelte.
De boulevard was modern evenals de gehele omgeving tot de oude stad.
Breed goudgeel strand die hoofdzakelijk gebruikt werd door paarden en kamelen.
5 min. rijden vd stad af rijden ze op ezels hier veel gemotoriseerd vervoer.
De medina was een bolwerk van kunst.
Na de medina liepen we de soek in en kwamen vele leuke winkeltjes tegen soms niet groter dan een flinke kledingkast.
Op een gegeven moment worden we een winkeltje ingepraat( Zie foto). Kruiden om thee te zetten kleurstoffen en wat al niet meer.
De jonge Berber wilde thee met ons drinken ik zag de bui al hangen en zei beleefd nee maar Aad leek het wel wat.
Even later had hij vele kruiden gemengd en daar thee van getrokken.
Hij vertelde dat hij van het hoge atlasgebergte kwam maar daar was geen droog brood te verdienen. Hij sprak aardig Engels.
Na het theedrinken ben je wel verplicht om iets te kopen dus liet ik een zakje thee mengen.
De thee was trouwens niet te drinken hij had veel zoete kruiden gebruikt.
De zoete kruiden heb ik gevraagd achterwege te houden.
De zak ging netjes op een weegschaal en hij vroeg ons 300 dirham te betalen omgerekend 26 euro.
Natuurlijk ben ik daar niet ingetrapt. Oke zei hij 1 dirham per gram wat neer kwam op 159 dirhams.
Ik bleef volhouden dat ik het zeker niet zou betalen 40 dirhams meer niet zei ik hem.
Hij werd steeds onbeleefder en ik zei hem gedag en liep weg.
Natuurlijk kreeg ik het voor 40 dirhams.
Hij liet al zijn beleefdheid varen toen ik op mijn wisselgeld stond te wachten
Die hollanders willen nooit betalen. De Duitsers en Fransen die wisten van betalen.
Nooit ging hij meer thee drinken met Hollanders.
Altijd het zelfde ondertussen gaf hij mij 20 dirhams te kort, ons lachebekkie, ik bleef gewoon staan wachten met mijn hand open.
Nog steeds scheldend kreeg ik ook mijn 20 dirhams.
We hebben ons rotgelachen
Ik heb net een kopje thee gezet en ik moet zeggen dat hij een lekkere melange heeft gemaakt.

1. Tineke:
    5 februari 2018
    Haha! In zo’n winkeltje moest ik 200 euro dokken voor thee en war amber :)